KMÜ ÖĞRENCİSİNİN TÜBİTAK PROJESİNE ŞENLİKLİ KAPANIŞ

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (KMÜ BESYO) öğrencisi Burcu Taşdügen'in TÜBİTAK tarafından desteklenen projesi, çocuk şenliği ile sona erdi.

TÜBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında desteklenen ‘Çocuk Oyunlarının Kültürel Aktarıma Etkisinin İncelenmesi’  konulu proje ile Karaman il merkezindeki ilkokul öğrencilerine geleneksel çocuk oyunları öğretildi.

2016-2017 eğitim-öğretim yılı eylül ayından itibaren miniklerle çalışan proje yürütücüsü Burcu Taşdügen ve ekip arkadaşları, projeye renkli bir kapanış programı hazırladı. BESYO Spor Salonunda gerçekleşen çocuk şenliği, seremoniyle başladı. Ardından minikler, okullarında kendilerine öğretilen sek sek, sürüklemeli sek sek, köşe kapmaca, bezirgan başı, yedi kiremit, sıçratan top, beş taş, üç taş, dokun kurtar, zır zır zımba, tribom, yüzük oyunu, pusula oyunu gibi geleneksel Türk oyunlarını seyirciler önünde bir kez daha oynadılar. Farklı ilkokullardan gelen minikler, hem geleneksel oyunların tadına vardı hem de birbirleriyle kaynaşma fırsatı elde etti.

Geleneksel oyunlar mı bilgisayar oyunları mı?

Proje yürütücüsü Burcu Taşdügen, yaptığı açıklamada eylül ayından itibaren Karaman merkezdeki tüm ilkokullara giderek toplam 4 bin 335 öğrenciye projeyi uyguladıklarını söyledi. Taşdügen, proje kapsamında yok olmaya yüz tutan geleneksel oyunların yeni nesillere aktarımını öngördüklerini belirterek "Günümüz çocukları genellikle masa başında bilgisayar oyunları oynuyor. Maalesef bu durum çocukların sosyalleşmesini, kültürel biraradalığını olumsuz etkilediği gibi fiziksel anlamda da ciddi sıkıntılara yol açıyor. Proje ile geleneksel Türk oyunlarının çocuklarda bedensel ve zihinsel gelişmeyi, çocuğun karar verme, işbirliği, iletişim, kazanma ve kaybetme duygusunu geliştirdiğinden yola çıkarak bu oyunları miniklere öğretmeyi amaçladık. Böylelikle geleneksel oyunlarımızı gelecek nesillere aktararak kültürel bilinç oluşturmaya ve kültürümüzün devamlılığına katkı sunmaya çalıştık. Bu kapsamda ilkokullara giderek oyun alanları çizdik, çocuklarla özellikle Beden Eğitimi derslerinde geleneksel oyunlarımızı oynadık, sonra çocuklardan sevdikleri oyunları çizmelerini ve tarif etmelerini istedik, tanıtıcı bilgiler vererek broşürler dağıttık, çocuklara anket yaparak oyunlar hakkındaki düşüncelerini sorduk ve oyunların çocuklara etkisini araştırdık. Hem çocuklar çok eğlendiler ve geleneksel oyunları fazlasıyla sevdiler hem de biz projemizi başarıyla tamamlamış olduk." dedi.

Proje danışmanı, KMÜ BESYO Öğretim Üyesi Doç. Dr. Murat Tekin ise günümüzde endüstri oyuncaklarının kültürel oyuncakların yerini almaya başladığını, oyun sayısının, oyun türlerinin ve grup oyunlarının geçmişten bugüne doğru azalma gösterdiğini, oyun araçlarının doğal nesnelerden sıyrılıp satın alınan nesnelere geçtiğini dile getirerek "Projedeki amacımız, kültürün oyunlar üzerindeki bütün etkilerini ortaya çıkarmak ve unutulan oyunları gelecek nesillere aktarmaktı. Bugün de bir resim çizdik ve çocuk saflığını, sevecenliğini ortaya çıkarmaya çalıştık. Biz aranan bir üniversiteyiz ve bundan sonraki projelerimizde de farkındalığımızı ortaya çıkarmaya çalışacağız." dedi.

Doç. Dr. Murat Tekin son olarak başta proje yürütücüsü Burcu Taşdügen'e, proje ortakları Merve Nur Kaya, Hatice Keskin, Havvanur Olcay'a ve gönüllü olarak projeye hizmet eden Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü 3'üncü sınıf öğrencilerine teşekkür etti.