KMÜ’DE İDARİ YÖNETİCİLER İÇİN LİDERLİK EĞİTİMİ

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi (KMÜ) Rektörlüğü tarafından üniversitenin idari birim yöneticileri için "Zaman Yönetimi ve Liderlik" konulu eğitim semineri düzenlendi.

Şehit Ömer Halisdemir Konferans Salonunda gerçekleştirilen eğitim, KMÜ Yönetim ve Organizasyon Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Oğuzhan Aytar tarafından verildi.

“Yönetim, varlığı ortadan kalktığında kaos ortamı bırakan bir olgudur”

Doç. Dr. Aytar, eğitim seminerine ‘yönetim’ kavramının tanımından başlayarak “Yönetim, varlığı ortadan kalktığında kaos ortamı bırakan; farkında olmadan her zaman içinde yaşadığımız, önemini ve sıhhatini ancak yokluğunda kavrayabildiğimiz bir olgudur.” dedi.

“Yönetim, başkaları vasıtasıyla iş görme sanatıdır”

“Yönetim, başkaları vasıtasıyla iş görme sanatıdır.” diyen Aytar, “Yönetim, bir grup insanı belirlenmiş amaçlara doğru yöneltme, aralarında iş birliği ve koordinasyonu sağlama çabalarının bütününü içeren bir süreçtir.” açıklamasında bulundu.

Başkaları vasıtasıyla iş yapabilmenin ya yasalar yoluyla ya zorla ya ödüllendirerek ya bilgiyle ya da karizma sayesinde gerçekleştirilebileceğinin altını çizen Aytar, günümüzün yönetim anlayışında ‘bilgi’ ve ‘karizma’ güç unsurlarının daha fazla öne çıktığını ifade etti.

“Yönetici ve lider farklı kavramlardır”

Yönetici ve lider’in birbirinden farklı kavramlar olduğunu belirten Aytar, sözlerine şöyle devam etti: “Lider, başkalarının davranış ve eylemlerini etkileyebilen kişidir. Liderler örgüt içinde yönetici konumunda bulunmayabilirler. Ancak her yönetici liderlik özelliklerine sahip olmalı ve lider gibi davranmalıdır. Resmi yetkileri olmamasına rağmen insanlar liderleri takip eder, fikirlerine danışır, söylediklerini yaparlar.”

“Yönetici, işi doğru yapar; lider, doğru işi yapar”

Yönetici ve lider arasındaki farklara da değinen Aytar, şunları dile getirdi: “Yönetici, düzeni sürdürür; lider farklılık yaratır. Yönetici, koruyucudur; lider, geliştiricidir. Yönetici, sistem ve yapı merkezlidir; lider, birey merkezlidir. Yönetici, kontrol eğilimlidir; lider, güveni özendiricidir. Yönetici, uzun bakış açısına; lider, kısa bakış açısına sahiptir. Yönetici için ‘nasıl ve ne zaman’ önemlidir; lider için ‘ne ve niçin’ önemlidir. Yönetici, mevcut durumu kabul ederek normlara uygun hareket eder; lider, mevcut durumu sorgulayarak yerleşik normların dışına çıkar. Yönetici, işi doğru yapar; lider, doğru işi yapar. Yönetici, kuralcı ve tekrarcıdır; lider, risk alıcı ve orijinaldir. Yönetici, teşvik edici; lider, yönlendiricidir. Yönetici, soru sorandır; lider, cevaplayandır. Yönetici, daha çok fikirlere; lider ise olaylara önem verir.”

“Her zaman ve her yerde geçerli ideal bir liderlik yaklaşımı bulunmamaktadır”

Liderlik ile ilgili tanımlara da yer veren Doç. Dr. Aytar, liderlik konusunda hizmetkar lider, karizmatik lider ve demokratik lider türlerinin günümüzde en fazla önem atfedilen liderlik türleri olduğunu belirterek liderlikte "güvenilir olma" ve "duygusal zeka sahibi olma" özelliklerine vurgu yaptı. Aytar, her zaman ve her yerde geçerli ideal bir liderlik yaklaşımı bulunmadığına dikkat çekerek “Liderlikte durum ve kültüre özgü davranışlar başarı sağlar.” açıklamasında bulundu.

“Hız arttıkça zaman yavaşlamaktadır”

Seminerinde ‘zaman’ kavramı ve ‘zaman yönetimi’ üzerinde de duran Aytar, “Zaman, bireyin kontrolü dışında kesintisiz devam eden bir süreçtir.” diyerek zaman yönetiminde ‘etkinlik’ ve ‘verimlilik’ unsurlarının önemine değindi.

Aytar, “Özel görelilik teorisine göre zaman, mekân ve hareket birbirinden bağımsız değildir ve bunlar birbiriyle bağlantılı izafi bir bütündür.” açıklamasında bulunarak “Hız arttıkça zaman yavaşlamaktadır.” dedi.

“Planlı ve programlı çalışmak zamanı akıllı kullanmak demektir”

Zamanı etkin ve verimli kullanmak için bazı önerilerde bulunan Aytar, şunları dile getirdi: “Her günün sonunda ertesi gün yapılacakları not alıp işe başlar başlamaz bu işleri yapmak en etkili zaman yönetim tekniğidir. Planlı ve programlı çalışmak zamanı akıllı kullanmak demektir. Yetki devri en önemli zaman yönetimi tekniğidir. Yapılacak günlük ve haftalık işleri daima önem ve öncelik sırasına göre yapmak zaman kazandırır.”

Seminer, soruların yanıtlanması ve değerlendirmelerin ardından sona erdi.